Lassan 4 éve lesz, hogy a Dávid Úszósuli – Budapest után – a Koppány-Völgye Tanuszoda, Tab létesítményében megnyitotta “kapuit”. 2016-ban az indulás utáni 12 fős létszám már jó pár szorosára nőtt, és folyamatosan növekszik.
Az elmúlt pár év alatt Én magam is rengeteget tanultam, és hihetetlen hálás vagyok azért, hogy ennyien választjátok a Dávid Úszósulit a gyermeketek számára.
A mai blogbejegyzésem abból az apropóból született, hogy egy gyermeket hogyan is lehet motiválni, illetve a lehető legtöbbet kihozni belőle. Azonban most nem az edzéselméletről, sem az úszástechnikákról, és nevelési eszközökről szeretnék írni. Kicsit más szemszögből közelíteném meg a mai témát.
Előre leszögezem, hogy időnként úgy érzem idegen pályán lépkedek, és közel sem vagyok tökéletes! Továbbá ez a lista a teljesség igénye nélkül készült, a saját gondolataim alapján.

Az úszósuli irányelvei:
1.) Bizalom, és feltétel nélküli elfogadás, avagy az első lépcső
2.) Pozitív személyiség
3.) Demokratikus vezető
4.) Motiváció
5.) Őszinte beszélgetés
6.) Játék
7.) Sok-sok türelem

1.) Bizalom, és feltétel nélküli elfogadás, avagy az első lépcső:
Rengetegszer szembesülök azzal a példával, hogy a szülők azt mondják szinte hihetetlen, hogy a gyermekük ennyi idő alatt így megnyílt Nekem. Manapság már tudom, hogy ez első körben a bizalmon alapul, és a feltétel nélküli elfogadáson mindkét fél részéről. Nyilván ehhez elég sok minden megléte szükséges, de számomra az a fontos, hogy az adott gyermek, aki hozzám érkezik érezze azt, hogy fontos Nekem, és figyelek rá, arra amit mondani szeretne, amit érez, stb… Ez számomra egytől egyig a kisebb gyerekektől kezdve a nagyobbakig mindenhol evidens, és alap tézisnek gondolom a hosszútávú sikeres munka érdekében.

2.) Pozitív személyiség:
A fenti bizalomhoz, elfogadáshoz szerintem elengedhetetlen egy pozitív személyiség, aki a kudarcokat, nehézségeket is lehetőségként tekinti, és átsegíti a gyerekeket a nehéz helyzeteken. Én személy szerint egy eléggé jókedélyű embernek tartom magamat, és rendszeresen erősítem a gyerekekben is azokat a tulajdonságokat, amelyek kibontakoztatják a tehetségüket. Mindig a dolgok jó oldalát igyekszem nézni, és a gyerekeket is arra ösztönzöm, hogy pozitívan álljanak az adott feladathoz, versenyhez, mert maximum tanulunk belőle.

3.) Demokratikus vezető:
Szilárd meggyőződésem, hogy egy vezető személyiség igazán motiválni tudja a követőit. Imádok sportolni, de ebben vastagon benne van az is, hogy a gyerekekért is csinálom. Tudom, hogy ha nem is közvetlenül, de közvetve hatással van minden egyes tanítványomra, hogy látják, hallják, tudják, hogy mit csinálok, és mennyit sportolok.
Ezek mellett nem az Én stílusom követelni, és közben nem tenni semmit sem a háttérben. Szeretem az óráimat is egyfajta demokratikus stílusban vezetni, ahol nem éreztetem azt a gyerekekkel, hogy Tőlem félni kéne, és csak az lehet amit Én mondok. Nyilván ez vékony jég, és van, hogy rendet kell teremtenem, de Én úgy érzem, hogy sokkal jobb hangulatban folyik egy óra, ha a gyerekek felszabadultak, és mernek akár kérdezni, beszélni.

4.) Motiváció:
Az előző pontban már írtam egy picit erről, illetve már egy régebbi blogbejegyzésemben is volt szó a motivációról. A lényeg, hogy a mai világban ez az egyik legnehezebb tényező. Írhatnám úgy is, hogy minek mozogjak, ha otthon tudom nézni a YouTube-ot, tudok játszani a telefonon, stb… Hiszem azt, hogy a belső motiváció még nem veszett ki teljesen a mai világból, és egyre több gyermekben tudom felébreszteni, azonban ez sokszor nagyon nehéz folyamat. Valamint minden gyermek különbözik, nem feltétlenül tudjuk ugyanazzal motiválni az egyiket, mint a másikat. Igyekszem itt is a megérzéseimre hagyatkozni, és van természetesen, hogy Én is hibázok, de minden nap tanulok valamit, amivel egyre inkáb fejlesztem ezt a képességemet is.

5.) Őszinte beszélgetés
Az egyik legeslegfontosabb dolog, amelyet nem tudnék kihagyni egyik órámból sem! Szerintem ez az egyik legfőbb alapja a bizalmi viszonynak és a feltétel nélküli elfogadásnak. Lehet egy gyermek akármilyen tehetség, ha lelkileg padlón van, akkor amíg nem dolgozta fel az adott nehézséget biztos, hogy nem tud rendesen az úszásra sem koncentrálni. De meg is fordíthatom a dolgot. Ha nem beszélgetünk a gyerekekkel oktatóként, edzőként, akkor hamar belekerülhet az adott gyermek egy olyan állapotba, ahol elveszti a motiváltságát, mert egy gépies folyamat lesz az egész. Nyilván a beszélgetés mellé “csatolni” kell a pozitív hozzáállást, az elfogadát, megértést, és az őszinte segítőkészséget.
Én személy szerint a kezdő csoportjaimmal óra elején rendszeresen váltok pár szót, ahol elmesélhetik picit pár szóban, hogy kinek milyen napja volt, stb. De az úszómedencés csoportjaimnál is rendszeresen elbeszélgetek a gyerekekkel, mert Én nem csak az oktatójuk, edzőjük vagyok, hanem valamilyen szinten az életük alakítója is.

6.) Játék
Mindezek mellett gyerekekről beszélünk. Kicsikről, nagyokról, teljesen mindegy igazából, mert tuti, hogy szeretnek játszani. Persze a nagyobbakkal kicsit nehezebb, mert “ők már nem játszanak”, “ahhhh, minek játszunk megint”. Aztán amikor elkezdődik a “buli” óra végén, akkor hatalmas vigyorral az arcukon játszanak Ők is. A tanmedencében minden egyes órám végét játékkal zárom. Ez éves szinten elég sok időt elvesz az órából, de látható, érezhető, hogy szükségük van a játékra, és arra, hogy felhőtlenül szórakozzanak is egy kicsit a munka végén.
Az úszómedencében kevesebb a játék, de ha van, akkor az is nagy port, vagyis hullámokat szokott keverni.

7.) Türelem
Aztán elérkeztünk a türelemhez. Állítólag Nekem elég sok van belőle… laughing Legalább is sokszor ezt is visszahallom a szülőktől. Igen, egyrészt tényleg eléggé türlemes típus vagyok, illetve elengedhetetlen, hogy az ember valamilyen szinten türelmes legyen ha gyerekekről van szó. Ugyanakkor a türelem más aspektusban is fellelhető az úszósuliban, ugyanis van, hogy egy gyereknek kell akár 1-2 év, mire igazán megszereti az úszást, és belső motiváció alakul ki benne a mozgás iránt.

Én úgy gondolom, hogy a fenti pontok meglehetősen összekapcsolódnak, és igazán hatékonyan csak együtt tudnak működni. A Dávid Úszósulit pedig a továbbiakban is igyekszem úgy irányítani, hogy minél több gyermek érezze jól magát az egyes órákon.